Кучмина залізниця мала дійти від Десни до Чернігова

Кучмина залізниця мала дійти від Десни до Чернігова
9 серпня найзнаменитіший чернігівський земляк Леонід Кучма відсвяткував 75-річчя. Серед його справ є й неоднозначні. Одне з таких починань — залізниця від військового селища Десна Козелецького району до Чернігова. Згодом вона могла б стати частиною прямого залізничного сполучення між Києвом та Черніговом. Але в 2001 році проклали лише 11,2 кілометра рейок та шпал серед лісів. 13 років цією ізольованою залізницею маленький тепловоз тягає два вагони з солдатами від селища до полігону.

Пряма залізниця Київ-Чернігів не один раз зустрічається у планах проектантів у кінці 19 - на початку 20 століття. Але у 1928 році з переведенням вузькоколійки Чернігів-Крути на широку колію та будівництвом такої ж між Черніговом та Гомелем потреба у ще одній залізничній гілці зменшилася. Вона ще була актуальною до Другої світової війни. Але після війни більше уваги почали приділяти автомобільним шляхам. Так було до кінця 1990-х. Тоді в Україні економіка перебувала в глибокій кризі, зарплат не платили, армію забезпечували аби як. Пального було мало, на полігон солдати найбільшої «учебки» «Десна» ходили пішки.

— До полігону ми доходили за дві години, — говорить колишній заступник командира військової частики Віктор Ясиновський. — Туди-назад — чотири. Багато часу втрачали. Возити машинами — треба було п’ять-шість машин для солдатів плюс пальне, запчастини, гума та окрема машина для боєприпасів.
Кому належить ідея побудови залізниці, в Десні пам’ятають слабо.

Міністерство оборони на своєму сайті зазначає, що залізницю будували солдати-залізничники 92-го колійного залізничного батальйону та курсанти Чернігівського залізничного навчального полку. Велику допомогу надала «Укрзалізниця». Московський дослідник залізниць Сергій Болашенко на своєму інтернет-сайті пише, що чотири плацкартних вагони 1970-х років та невеликий локомотив ТГК2 1985 року випуску привезли на автотрейлерах.
— Нічого дивного, — погоджується Ясиновський. — На танкодромі та автодромі клали кілька метрів рейок та шпал, ставили залізничні платформи, на які солдати вчилися заїжджати танками.

Дорогу збудували за півтора року, 30 червня її відкривав Президент Леонід Кучма. На ділянці 11,2 кілометра зробили дві станції з роз’їздами та дві проміжні зупинки. Коли на полігоні стрільби, поїзд возить два вагони солдат. Ще два вагони — запасні. Використовують їх по черзі. У вагон з переробленими сидіннями вміщається до 162 солдат. Поїзд їде повільно: 11,2 кілометра долає за 40 хвилин. Стороннім їздити залізницею заборонено. Вона — військовий об’єкт.

Раніше залізницю обслуговувала частина 33 полігону. Кілька років тому її передали в ремонтний батальйон, створили залізничний взвод. Тепловозом керують солдати, які закінчили залізничні ліцеї і мають посвідчення помічників машиністів. Військові ж і ремонтують тепловоз, вагони, дорогу.
— Дорога в нікуди, — каже про цю залізницю жителька Десни 25-річна Анна Гуманенко.


Військовий потяг прибув на полігон

Геннадій Гнип, тижневик «Вісник Ч» №33 (1423)

Джерело: gorod.cn.ua

Категорії: Новости Чернигова Новости Ясини

15.08.2013 14:02